שלב 01
ניקוי אורוות
אנחנו נמצאים בשלב הראשון לחיפוש עבודה
איזה כיף שהצטרפתם אלי, אז לפני שאנו מתחילים לחפש עבודה בצורה אקטיבית או פסיבית, אתם חייבים לעשות מספר התאמות חשובות אשר מצד אחד יקדמו אתכם, ומאידך יצמצמו את כל מה שעשוי לפגוע לכם בסיכויים למצוא עבודה.
למה אני מתכוון?
הידעתם שהיום מגייסות שעובדות בחברות השמה או בחברה שמחפשת מעומדים למשרת הנהלת חשבונות, ברגע שהן מקבלות קורות חיים שעשויים להיות פוטנציאלים לחברה המחפשת, הן עושות חיפוש אקטיבי ברשת האינטרנט על מנת לראות מי היא הדמות שעומדת מאחורי קורות החיים. אליבא דאמת, לפני שאנו גייסנו מנהלת חשבונות לפירמה, לקחתי את כל הקורות חיים הרלוונטיים למשרה, וביצעתי חיפוש אקטיבי של כל המעומדים ברשתות החברתיות על מנת לתהות על קנקנם.
אז מה לעשות? להתחיל לנקות אורוות.
אני רוצה שתיכנסו לכל הרשתות החברתיות שאתם נמצאים בהם ותתחילו לסנן ולמחוק פוסטים לא רלוונטיים או פוסטים פוגעניים. קודם כל תתחילו מכל פוסט שעוסק בפוליטיקה. במקרה הזה אל תהיו צודקים, אלא חכמים, הואיל והמטרה שלכם כרגע היא למצוא עבודה ולא להתמודד לכנסת, מכאן כל פוסט שנוגע בפוליטיקה תסירו אותו לאלתר.
איך לדוגמה מסירים פוסטים או תגובות לו רלוונטיות מרשת הפייסבוק?
תיכנסו לחשבון פייסבוק ותסירו כל תמונה או סרטון שעשוי להיות לכם לרועץ כגון: תמונות חושפניות, פוליטיקה, ביקורת, קורונה, חיסונים, קללות, פוסטים מתוסכלים על חיפוש עבודה, או וכל דבר שעשוי לקטלג אתכם, ולפגוע בסיכויים שלכם להתקבל לעבודה.
תנסו לחשוב כמו המעסיק העתידי שלכם, ומכאן יהיה לכם הרבה יותר פשוט לדעת איזה תכנים אתם הולכים להסיר.
חשוב מאוד,
תיכנסו לארכיון שלכם בפייסבוק ותסירו משם תגובות כמו קללות, ביקורות על בעלי עסקים, שימוש בשפה לא נאותה וכיוצא בזה. תזכרו, שאתם צריכים להיות אמא תרזה ולא פחות מזה. על מנת להיכנס לארכיון לוחצים על שלושת הנקודות כמו בתמונה דלמטה, בוחרים ארכיון, שם תמחקו כל תגובה או פוסט שלא רלוונטי או שעשוי להיות לכם לרועץ.
כן חברים, גם פוסטים בשנת 2015 על זה שהמפקד בצבא דפק אתכם שבת.
אוקי מה עכשיו?
אם עד עכשיו מחקנו את כל הפוסטים והתגובות שלא מוסיפות לנו ולא מעלות, עתה אנו נעלה תמונה שלנו ברשת האינסטגרם או בפייסבוק שבה אנו נראים מחויכים ומאושרים, ובכלל ילדים טובים.
תזכרו שהמעסיק הפוטנציאלי נכנס לכם לפייד והוא צופה באותן תמונות. מכאן אני רוצה שאתם תראו הכי מאושרים ושמחים שיש, כי כל אחד רוצה לעבוד עם אנשים בעלי שמחה ומוטיבציה ולא עם אנשים אפורים ומשעממים.
לא הבנתי, למה אני צריך לשחק בשביל לקבל עבודה?
נו ברור, אתם צריכים למכור ולשווק את את עצמכם למעסיק הפוטנציאלי, ותאמינו לי שהוא לא יבחר בכם בגלל שאתם הכי מקצוענים שיש, אם אם תיידעו למכור את עצמכם ותתאימו את עצמכם למעסיק. תזכרו שראיון עבודה משול לשיחת מכירה לכל דבר ועניין, אם תצליחו למכור את עצמכם כמו שצריך, אז אין סיבה שלא תמצאו עבודה גם אם אין לכם כל ניסיון בתחום.
בואו נארגן את הביוגרפיה שלנו
גם אם אתם מגיבים למאן דהוא בפייס, אנשים מטבעם סקרניים, ולכם הם יכנסו לחשבון הפייסבוק שלכם לראות מה אתם עושים בחיים.
מכאן חשוב שתסדרו את הביוגרפיה שלכם בצורה חכמה ורלוונטית. אתם לא צריכים לפרט יותר מידי אלא להשאיר מקום לדמיון, ובכלל הייתי נמנע מלפרט את כל מקומות העבודה הקודמים שלכם. לרוב זה לא יוסיף לכם אלא בדיוק ההפך, זה עשוי להיות לכם לרועץ.
תשאירו את המעסיק הפוטנציאלי שלכם סקרן. הרי יש לו בקורות חיים את כל ההיסטוריה שלכם. אני הייתי מוסיף בביוגרפיה בעיקר תחביבים או תרומה לקהילה אם אתם מתנדבים.
שכנוע מוסווה רבותי
אף אחד לא אוהב להרגיש כאילו מנסים לשכנע אותו, מכאן כל ניסיון לשכנע במישרין את המעסיק הפוטנציאלי שלכם לבחור בכם על פני יתר המתמודדים, עשוי לנחול מפלה קשה. אז מה עושים? נשתמש בטכניקה של שכנוע מוסווה.
בואו תשמעו סיפור
מסופר על מקרה שבו ישבו שני קבצנים זה ליד זה מחוץ לכנסיה בארצות הברית, לאחד הייתה שרשרת עם צלב על החזה, ולשני מגן דוד. כל היוצאים מהכנסייה תמיד נתנו תרומה לאותו קבצן אשר ענד את הצלב, ולא נתנו כלום לקבצן בעל המגן דוד. יום אחד נכמרו רחמיו של הכומר על הקבצן בעל המגן דוד ואמר לו "אולי תעמוד מחוץ לבית כנסת, או לפחות תסיר את המגן דוד, ואז גם לך יתנו נדבות". פנה הקבצן אל חברו ואמר לו "שמעת, מוישה? הוא רוצה ללמד אותנו איך עושים עסקים"
(מתוך הספר "לגנוב את ההצגה" של צבי יוגב)
הסיפור האלגורי הזה ממחיש לנו את כוחו של השכנוע המוסווה.
איך אתם יכולים לשכנע מראש את המעסיק הפוטנציאלי שלכם?
באמצעות העלאת פוסטים חברתיים שמחים וחיובים, ובכלל, כל עוד אתם נראים אנשים אנרגטיים ומחויכים, אז אין שום סיבה בעולם שלא ירצו לעבוד אתכם או לפחות להכיר אתכם ברמה האישית. אם גם תעלו סרטון אקטיבי ובעל אנרגיות טובות בכלל שיחקתם אותה. וכמובן שעל כל סרטון שלכם תנסו לקבל כמה שיותר תגובות טובות שמחות וצוהלות, הואיל ואם כולם חושבים שאתם אנשים מקסימים, אז אין סיבה לחשוב אחרות במציאות.
תזכרו, שהמגייסת מחפשת עליכם מידע רלוונטי, והיא רוצה לבחון את המאפיינים שלכם, ולכן כל אימת שתצטיירו כמתמודדים בעלי אנרגיה, מוטיבציה, רצון להצליח, חיובים, שמחים נחמדים וכיוצא בזה. אז אתם למעשה שכנעתם את המגייסת מראש שאתם עשויים להתאים לחברה, וכל מה שיידרש ממכם עתה הוא לשכנע אותה פיסית שאתם המעומדים הכי טובים לאותה משרה.
זאת למשל תמונת פרופיל יפה נקיה, ומחויכת. תנסו לחשוב מה אתם חושבים על אותה בחורה צעירה שמצולמת?
תנסו לתכנן בצורה יזומה את התמונת פרופיל שלכם, אם זה על ידי שימוש נכון בתאורה, מצלמה טובה, קומפוזיציה ורקע יפה.
תקדישו זמן לתמונת פרופיל שלכם, אני מבטיח לכם שזה יהיה שווה את זה.
אין תחליף לרושם ראשוני
ישנה נטייה למחפשי עבודה לחשוב, שברגע שיכירו אותם אז המראיין יוכל להתרשם מהם ולעמוד על איכותכם.
בעיקרון זה יכול להיות נכון, אבל חברים "תזכרו אין תחליף לרושם ראשוני"
רושם ראשוני הינו הרושם שמתקבל לאדם שעומד מהצד השני ברגע שהוא רואה אתכם לראשונה. לרוב ברגע שאותו אדם פוגש אתכם הוא בונה לעצמו דעה כללית על אותו אדם, ולכן קשה מאוד לשנות את הרושם הראשוני לחיוב או לשלילה.
אבל המגייסת עוד לא פגשה אותי, איך אני יכול לעשות עליה רושם ראשוני ?
לפעמים הכל מתחיל מתמונת פרופיל אחת טובה.
תזכרו שבחיפוש פשוט בפייסבוק המגייסת יכולה לראות את זיו פניכם, מכאן חשוב שתשימו תמונת פרופיל שלכם שהיא ברורה, נקיה ובלי סלוגן כזה או אחר. חשוב, אל תעלו תמונה רשמית שלכם הואיל ואתם לא רוצים להצטייר כשחצנים, אלא תנסו לשים תמונת פרופיל עם חיוך רחב שתעיד על כל המעלות שלכם. כמו כן תראו שהתמונה בעלת קווים נקיים, מוארת ויפה.
חברים תזכרו, המטרה שלנו כעת היא לחפש עבודה, ולא למצוא קשרים כאלה ברשתות חברתיות.